Efter två säsonger och ca 500 mil var det dags för en ordentlig genomgång av Sparken, som gett ifrån sig en hel del missljud under de senaste långturerna. Ett missljud som jag antog orsakades av ett skuret vevlager.
 |
Kassett, växlar och bromsskivor fick sig en rejäl omgång (rengöring). |
Efter att ha plockat isär och rengjort bakhjulets body och kassett, bytt lager i framhjulets nav, bytt ut slitna kabelhöljen samt justerat växlar och bromsar, var det dags att byta vevlagret.
 |
Baknavets body innehåller läskigt många delar. |
Detta skulle bli första gången jag bytte ett vevlager på en cykel, så jag kände mig osäker på hur det skulle gå till. Som tur är finns det en massa bra videoguider till hjälp för den som känner sig osäker. Efter att ha kikat igenom ett par sådana filmer kände jag mig redo.
Det visade sig att det var relativt enkelt att byta denna typ av vevlager, Shimano Hollowtech II (Shimano SM-BB71 X). Jag blev dock tvungen att komplettera min verktygslåda med ett par specialverktyg och så lyckades jag dra sönder den medföljande vevlagerhylsan på grund av att jag inte kontrollmätte vevhusets innan jag drog fast lagret (hylsan var för lång i förhållande vill vevhuset). Som tur var kunde jag återanvända den gamla hylsan.
 |
Jag glömde möta navhusets bredd och drog därför sönder vevlagerhylsan. Återanvände dock den gamla hylsan så nu kan Sparken stoltsera med ett splitternytt XTR-vevlager. |
För dig som funderar på att byta vevlager, men känner dig osäker på hur man ska göra följer här en tiostegsguide.
- Ta reda på vilken typ av vevlager som sitter på den aktuella cykeln.
- Googla fram en lämplig instruktionsvideo avseende byte av den aktuella typen av lager. Titta igenom videon minst två gånger.
- Köp (rätt) vevlager och se till att få tillgång till de verktyg som behövs (brukar framgå av instruktionsvideorna). Det krävs eventuellt att du mäter bredden på ditt vevhus för att kunna köpa rätt lager.
- Demontera vevpartiet (vevarmar och klingor) och vevlagret. Vevarmarna kan sitta fast ordentligt, men med rätt verktyg samt lite kraft och mod går det att få loss dem. Tänk på att gängningen kan vara åt olika håll på höger respektive vänster sida av cykeln.
- Gör rent vevhuset noggrant (torka bort fett och smuts). Ett tips är att passa på att kontrollera att eventuell dränering av vevhuset fungerar som den ska.
- Mät vevhuset innan du monterar det nya vevlagret och kontroller att du har rätt bredd på eventuell lagerhylsa, alternativ om det behöv shims eller motsvarande. Du ska alltså jämföra vevhusets bredd med den del av vevlagret som kommer att hamna inne i vevhuset och vid behov göra anpassningar. Om laghylsan är för bred måste du byta denna mot en med rätt bredd (om du inte kan återanvända den gamla).
- Smörj eventuella gängor i vevhuset och montera det nya vevlagret.
- Om vevlagret är gängat är det viktigt att dra åt med rätt moment, vilket görs med en momentnyckel.
- Återmontera vevpartiet.
- Kontrollera att lagret fungerar genom att snurra på vevarmarna.
 |
En helt ny cykel! Nästan... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar